LeanderenJanneke.reismee.nl

Feestdagen en Sri Lanka

Hoi iedereen!

Ook al is het eigenlijk al te laat, iedereen nog een gelukkig 2015 vanuit Sri Lanka! Vorige keer waren we ons verhaal geëindigd met dat we de week voor kerst nog op een zonnig strand in Maleisië zouden doorbrengen. Die week doorbrengen op het strand is gelukt, alleen zonnig willen wij het niet noemen. Misschien hebben jullie het wel in het nieuws meegekregen, maar Maleisië werd geteisterd door hevige regenbuien en overstromingen. En aan een regenachtig strand heb je niet veel, tenminste vinden wij. Maar achteraf wel goed dat we hier heen zijn gegaan, want vanuit de bergen waar we net daarvoor vertrokken waren moesten de bewoners en toeristen geëvacueerd worden. Niet echt lekker dus. Na deze druilerige dagen op het strand zijn we naar Kuala Lumpur (de hoofdstad) vertrokken om kerst te vieren en ons vliegtuig naar onze volgende bestemming, Sri Lanka, te pakken op tweede kerstdag.
Kerst zijn we begonnen met een echte nachtmis midden in de stad. Het was er overvol en de mensen keken buiten op schermen. Om 12uur werd er vuurwerk afgestoken om kerst knallend te beginnen. Dit was ook het startsein voor de jongeren in Maleisië om helemaal los te gaan met sneeuwspuiten. Ja, je leest het goed, ze hebben nog nooit sneeuw gezien maar vinden het daarom des te leuker om het na te bootsen. Dit doen ze met bussen vol met een soort scheerschuim wat heel smerig ruikt. De kunst is vervolgens om het bij zoveel mogelijk mensen midden in het gezicht te spuiten (bij toeristen scoor je extra punten) zodat het uiteindelijk overal zit. Iedereen probeert je de bussen te verkopen als je even adem kunt halen: 'Join the war!'. Niet echt een vredig idee dus. Onder andere hieraan merk je dat ze kerst niet echt vieren met de kerstgedachte, maar dat het meer iets is wat ze hebben opgepikt uit het westen. De taxichauffeur vertelde dan ook dat hij onze feesten maar vreemd vond. 'Wat een vreemde feesten hebben jullie westerse mensen, wij vieren feestdagen rustig met familie en lekker eten', zei hij. Toen wij hem uitlegde dat kerst bij ons ook heel anders is dan hier met de spuitbussen begreep hij er helemaal niks meer van. Kortom onze kerst was anders dan anders.
Tweede kerstdag was het tijd om naar het derde en laatste land van onze reis te vertrekken: Sri Lanka! Als jullie in het nieuws hadden gelezen dat Maleisië geteisterd werd door overstromingen, hebben jullie in datzelfde bericht vast ook gelezen dat dit ook in Sri Lanka het geval was. Tsja, we hadden onze landen goed uitgekozen. Als geluk bij een ongeluk konden we niet afreizen naar de bergen en waren we hier gelukkig ook niet toen ook daar mensen geëvacueerd moesten worden. We zijn namelijk vijf dagen in de hoofdstad gebleven na aankomst omdat Leander werd geveild door een hoge koorts. De arts in Nederland raadde ons toch maar aan even langs het ziekenhuis te gaan om te checken op tropische ziekten. Dat was ook onze eerste kennismaking met een Aziatisch ziekenhuis. En geloof ons, daar wil je niet in terecht komen. Het is er nog viezer dan in een gemiddeld bushokje in Nederland en de ziekenhuisbedden lijken uit de middeleeuwen te komen en zitten vol met ondefinieerbare vlekken. Yuk. Toen maar weer naar Nederland gebeld en gevraagd of er een ziekenhuis was die wel aan Westerse standaarden voldeed. En die was er, een privé ziekenhuis. Hier werden we prima geholpen en uiteindelijk na wat testen met een antibiotica kuurtje naar huis gegaan waarna Leander weer opknapte. Wel weer even bizar om te beseffen hoe goed onze gezondheidszorg is en hoe triest het is dat als je hier woont en niet rijk bent, je eigenlijk aan de goden overgeleverd bent als je iets mankeert.
Zodra we konden zijn we weer op pad gegaan om Sri Lanka en zijn bewoners te gaan ontdekken. Net over de goden gesproken, moest ik eraan denken wat we in onze gids lazen. Namelijk dat er in Sri Lanka veel verschillende geloven en overtuigingen zijn, voornamelijk het boeddhisme, maar ook het hindoeïsme, christendom en de islam. Maar van welk geloof de mensen hier ook zijn, allemaal slaan ze even een kruisje bij het Mariabeeld, buigen ze bij een buddha beeld en prevelen ze iets bij Ganesha de hindoe god. Ze zien het als een soort verzekering dat ze goed zitten. Wij zien het vooral als kenmerkend voor de Sri Lankezen, een heel gemoedelijk volk. Behalve de vele agenten op straat merken wij dan ook niets van de vijandigheid die hier in de lange burgeroorlog geheerst moet hebben. Ze zijn erg blij met toeristen en overal wordt er dan ook naar ons gezwaaid, met grote ogen naar ons gekeken en 'Welcome to Sri Lanka!' naar ons geroepen. Je voelt je hier als toerist echt heel erg welkom.
Als eerste plaats in Sri Lanka hebben we Galle bezocht. Een stadje vol met Nederlandse historie. Dit was namelijk een stad waar de Nederlanders zich tijdens de VOC tijd hebben gevestigd voor de kruidenhandel. Ze woonden in een mooi groot fort aan de kust, compleet met Groote Kerk en de Lynbaan (voor de Rotterdammers onder ons). Alles is perfect bewaard gebleven en half overgroeid met tropische beplanting. Echt heel bijzonder om doorheen te lopen. En toen was het ook tijd om het nieuwe jaar knallend in te gaan. Dit hebben we gedaan op een enorm strandfeest vol met toeristen en Sri Lankezen. Ons beviel het wel, oud en nieuw vieren en korte broek met je voeten in de zee. Hierna zijn we dan ook nog een tijdje in de buurt gebleven van zon zee en strand, maar niet om de reden waarom jullie denken maar om een hele andere reden..
De rest van het verhaal komt morgen!

Karin van Vucht

Wat een belevenissen weer.
Complimenten, leuke schrijfstijl!!

Ben benieuwd naar de rest van het verhaal
Groetjes

Je tante Karin

Jules

Spannend!! Ik ben benieuwd! ;)

wout

Mooi verhaal weer. Geveild zal wel geveld moeten wezen. :)
Nu kijken naar wie is de mol die nog steeds in Colombo zit ...

hanna

wow wat een cliffhanger:)

nanny_van_vucht@hotmail.com

Mooi verhaal geschreven samen!! We zijn op donderdagavond nu ook een beetje op Sri Lanka. Bij "Wie is de mol". Heerlijke chaos in Collombo.

xx Nan

Kees en diane

Fijn en leuk om jullie belevenissen weer te lezen, we kijken uit naar het vervolg! Maar stiekem ook fijn om jullie komende week weer 'life' te spreken en te zien! Maak er nog supermooie dagen van!!!!!

Elianne

leuk om te lezen weer!! :D