LeanderenJanneke.reismee.nl

Het vervolg

Zoals beloofd het vervolg van ons verhaal.
Toen gingen we dus naar het stadje met zon zee en strand: Mirissa. Dit staat dus niet per se bekend om zijn strand, wat wij wel begrepen want het was overbevolkt met Russen, maar om wat er daar in de zee zwemt. Het is namelijk een van de beste plekken ter wereld om walvissen te spotten. Die kans hebben wij natuurlijk niet aan ons voorbij laten gaan en wij zijn op een van de bootjes daar gestapt. Heel bijzonder om dan opeens een grote waterspuit boven het water uit te zien komen en daarna een enorm beest boven het wateroppervlak te zien komen.
Bij dit zoogdier spotten hebben we het niet gelaten, we zijn vandaag namelijk ook op safari geweest. Bij een safari denk je misschien eerder aan Afrika maar hier kunnen ze er ook wat van. Heel vroeg in de ochtend werden we opgehaald met een jeep om naar het wildpark te gaan. Eenmaal binnen reden we al gelijk tegen een kudde olifanten aan. Nouja, niet helemaal ertegenaan natuurlijk, maar wij verbaasden ons wel over hoe dichtbij je kunt komen zonder dat ze zich ook maar iets van je aantrekken. We hebben meerdere kuddes olifanten gezien met heel veel kleintjes, maar ook jakhalzen, herten, varanen, buffels, pelikanen, toekans en krokodillen. Het was net of we in een grote dierentuin rond reden zoveel was er te zien. We hebben wel 600 foto's gemaakt tijdens de safari dus jullie zijn allemaal uitgenodigd als we thuis zijn ;)
Voor de safari kwamen we uit de bergen van Sri Lanka. Hier zaten we in een hele mooie homestay boven op een berg met een uitzicht over de hele vallei en midden in de thee plantages. Ik denk dat dit wel het mooiste uitzicht was waar we ooit mee zijn opgestaan. We zullen een foto online zetten. In het berggebied hebben we door de theeplantages gewandeld, naar watervallen geklauterd, een theefabriek bezocht en veel thee gedronken. Een heerlijke plek waar we een paar dagen langer zijn gebleven, omdat we het zo mooi vonden. Uit de bergen zijn we vertrokken met de trein. Deze treinreis door de bergen staat op de lijst van mooiste treinreizen van National Geographic. En we hoefden er niet over na te denken waarom, dwars door theeplantages, jungle, en dichte wouden, over hoge houten bruggen, door smalle donkere tunnels en langs enorme watervallen. Je kon je ogen geen seconde van het raam afhouden.
Nu zitten we van de safari uit te rusten in ons hostel aan het strand. Voor jullie beeld, we kijken tv met de eigenaren hier in volle spanning. Het is vandaag namelijk verkiezingsdag. Al vanaf onze aankomst in Sri Lanka is het niet te missen. Overal hangen de posters, vlaggen en levensgrote billboards van een enkel persoon: de huidige president. Waar je alleen pas achter komt als je met de locals zelf praat, is dat ze helemaal niet zo dol zijn op deze man. En dat er een oppositie is weet je pas als je het hoort van locals. In de reguliere pers hier zul je de oppositie niet tot nauwelijks zien, omdat de pers grotendeels in handen is van de president. Wij zijn benieuwd of de verkiezingen eerlijk verlopen. De mensen hier hebben in ieder geval goede hoop.Op dit moment zijn ze al voorzichtig feest aan het vieren, omdat ze massaal op de oppositie hebben gestemd.Zelieten vandaag trots hun inkt blauwe pink aan ons zien op straat, het teken dat ze gestemd hebben.
Net terwijl we dit schreven werden we opeens geroepen, 'kom op het strand kijken!' Wat we toen zagen was zo bijzonder. Een hele grote zeeschildpad kwam het strand op gezwoegd om eieren te leggen. Heel erg bijzonder om te zien en dat vlak voor ons huisje, wauw!
Nu hebben we nog maar een paar dagen te gaan en zullen we vooral van de zon gaan genieten voordat we volgende week weer aan zullen komen in het koude Nederland. Dat zal wel even wennen zijn na de warmte hier, maar we kunnen er in ieder geval weer even tegenaan na deze winterzon!
Veel liefs van ons en vast tot snel!

Elianne

Wat een heerlijke verhalen en belevenissen zeg! Super leuk om allemaal te lezen, ben heel benieuwd naar de foto's. (niet alle 600 van de safari hoor, maar een selectie zou leuk zijn! ;P)
Liefs

Karin van Vucht

dank maar weervoor dit leuke verhaal. Ben benieuwdnaar de rest van jullie verhalen en foto's

Gr
Je tante Karin

Hanna

Goede terugreis alvast:) En een selectie is wel prima ja! Tot snel!

Jules

Waauw, ik ga er ook een keer heen...